Het tweede leven van GMC's

Motor en aandrijflijn

GMC engine maintenance 1 GMC engine maintenance 2

Motortype:                       Chevrolet 270 benzinemotor
Koelsysteem:                  Vloeistof
Cylinders:                        6 in lijn met kopkleppen
Boring:                             96 mm
Slag:                                102 mm
Cylinderinhoud:               4,416 liter
Compressieverhouding:  6,75 : 1
Vermogen:                       91,5 pk (67 kW) bij 2750 tpm
Maximaal koppel:             28,85 Nm bij 1400 tpm   
 

GMC engine drawing GMC engine drawing
Achter- en rechter zijaanzicht van de GMC Chevrolet 270 motor

GMC engine photo
Een GMC-motor zoals hij eruit hoort te zien 'bij aflevering'

GMC with DAF diesel logo GMC with Ford diesel logo GMC with Deutz diesel logo GMC with Perkins diesel logo GMC with Henschel diesel logo

In verband met het hoge benzineverbruik (35 liter per 100 km) zijn GMC's bij civiel gebruik na de Tweede Wereldoorlog dikwijls omgebouwd naar LPG of diesel. Bekende leveranciers van dieselmotoren voor GMC's waren, zie de bovenstaande foto's, DAF, Ford, Deutz, Perkins en Henschel. Paul Hazen stelde bijgaand overzicht van in te bouwen diesels op. Uit een nadere analyse van verzamelde foto's op deze site (stand: november 2020, 467 geschikte foto's) blijkt dat ongeveer driekwart van de GMC's zijn tweede leven begon met de originele motor op benzine en de overige kwart op enig moment een dieselmotor kreeg blijkens grill-logo's. Dat gebeurde relatief meer bij GMC kippers dan bij gewone GMC vrachtwagens. Van de omgedieselde GMC's had ongeveer een derde deel een Perkins Diesel, een kwart een Ford Diesel, een kwart een Henschel Diesel en de rest een diesel van een ander merk zoals DAF of Deutz.

Table with different types of diesel engines

 

Hieronder wat voorbeelden van advertenties van firma's die de ombouw naar diesel of gas ter hand wilden nemen (met dank aan Ad Gevers, Peter Albers en Henk Jansen):

GMC ad with Henschel diesel GMC ad with Henschel diesel GMC ad Henschel diesel

GMC ad with Henschel diesel GMC ad with Perkins diesel GMC ad Bedford

GMC ad Berliet GMC ad Berliet GMC ad Algas

GMC ad Berliet GMC ad Berliet GMC ad Algas

GMC ad Berliet GMC ad Berliet GMC ad Algas

GMC ad Berliet GMC ad Berliet GMC ad Algas

GMC ad Bedford GMC ad Bedford GMC ad Bedford

GMC ad Bedford

 

Koppeling: mechanisch bediende enkelvoudige droge plaatkoppeling

Versnellingsbak met overbrengverhoudingen: 1e 6,06:1,  2e 3,50:1,  3e 1,80:1, 4e 1:1, 5e 0,79:1 en achteruit 6,00:1; tussenbak hoge gearing: 1,155:1; tussenbak lage gearing: 2,602:1.

Aandrijving: via cardanassen (zie figuur hieronder) vanuit tussenbak met naar keuze 6x4 (hoge of lage gearing) of 6x6 (alleen lage gearing)                             

GMC engine maintenance 1

Remmen: niet gescheiden systeem, vacuum bekrachtigde ('Hydrovac')  hydraulisch bediende trommelremmen rondom.

Wielophanging: voor halfelliptische bladveren op starre as, achter omgekeerde halfelliptische bladveren met conische rollagers op de veerzittingen en drie reactiestangen per as.

Wielen en banden: 7.50 x 20 met ply rating 8 met (doorgaans) ongericht ('non-directional') profiel.

GMC engine maintenance 1 GMC engine maintenance 2

Terug naar bovenkant van deze pagina
©2016 www.gmccckw.nl sinds/since 7 Jan 2005 gewijzigd/revised 31 Jan 2016