Het tweede leven van GMC's
Motortype:
Chevrolet 270 benzinemotor
Koelsysteem:
Vloeistof
Cylinders:
6 in lijn met kopkleppen
Boring:
96 mm
Slag:
102 mm
Cylinderinhoud:
4,416 liter
Compressieverhouding: 6,75 : 1
Vermogen: 91,5 pk (67 kW) bij
2750 tpm
Maximaal koppel:
28,85 Nm bij 1400 tpm
Een GMC-motor zoals hij eruit hoort te zien 'bij aflevering'
In verband met het hoge benzineverbruik (35 liter per 100 km) zijn GMC's bij civiel gebruik na de Tweede Wereldoorlog dikwijls omgebouwd naar LPG of diesel. Bekende leveranciers van dieselmotoren voor GMC's waren, zie de bovenstaande foto's, DAF, Ford, Deutz, Perkins en Henschel. Paul Hazen stelde bijgaand overzicht van in te bouwen diesels op. Uit een nadere analyse van verzamelde foto's op deze site (stand: november 2020, 467 geschikte foto's) blijkt dat ongeveer driekwart van de GMC's zijn tweede leven begon met de originele motor op benzine en de overige kwart op enig moment een dieselmotor kreeg blijkens grill-logo's. Dat gebeurde relatief meer bij GMC kippers dan bij gewone GMC vrachtwagens. Van de omgedieselde GMC's had ongeveer een derde deel een Perkins Diesel, een kwart een Ford Diesel, een kwart een Henschel Diesel en de rest een diesel van een ander merk zoals DAF of Deutz.
Hieronder wat voorbeelden van advertenties van firma's die de ombouw naar diesel of gas ter hand wilden nemen (met dank aan Ad Gevers, Peter Albers en Henk Jansen):
Koppeling: mechanisch bediende
enkelvoudige droge plaatkoppeling
Versnellingsbak met
overbrengverhoudingen: 1e 6,06:1,
2e
3,50:1, 3e 1,80:1, 4e 1:1, 5e 0,79:1 en
achteruit 6,00:1; tussenbak hoge gearing: 1,155:1; tussenbak lage gearing:
2,602:1.
Aandrijving: via cardanassen (zie figuur hieronder) vanuit tussenbak met naar keuze 6x4 (hoge of lage gearing) of 6x6 (alleen lage gearing)
Remmen: niet gescheiden systeem, vacuum bekrachtigde ('Hydrovac') hydraulisch bediende trommelremmen rondom.
Wielen en banden: 7.50 x 20 met ply rating 8 met (doorgaans) ongericht
('non-directional') profiel.
Wielophanging: voor halfelliptische bladveren op starre as, achter omgekeerde halfelliptische bladveren met conische rollagers op de veerzittingen en drie reactiestangen per as.
Terug naar bovenkant van deze pagina