Het tweede leven van GMC's
Hieronder allereerst twee kraanwagens GMC's van de firma Boogaard uit Beverwijk. Op deze foto's is
goed het verschil te zien tussen de originele gesloten cabine (links) en de naoorlogse Hollandse cabine
(rechts) (met dank aan Bal Molenaar).
De firma Boekestijn uit Maasland (www.boekestijnbv.nl) heeft 6 GMC's in gebruik
gehad. De eerste foto toont er een uit het midden van de 50er jaren. Uit de eerste hand weet ik dat
alleen de cabine van een Studebaker US6 is, de rest is echt een GMC! De volgende twee foto's tonen
hun derde GMC, de laatste twee foto's hun vierde GMC. Gelukkig bestaat die nog steeds, zoals zichtbaar
in de rubriek 'Niet te laat!' (met dank aan L. Boekestijn)..
Uit de foto archieven van Peter de Groot, hieronder een werfkraan
(waarschijnlijk van gebroeders Jonk uit Purmerend) en een bijzondere kraan van de firma Oomen (Venlo)
Hieronder vier foto's van de GMC van Poort uit Hoogkerk.
Let op de opblaasboot op het dak! (met dank aan Rob van der Laan).
Een GMC Holmes kraan helpt een gestrande melktankwagen overeind (met dank aan
Klaas Klomp en www.zijpermuseum.nl/niestadt/bbank.html ).
Opnieuw uit de
www.zijpermuseum.nl/niestadt/bbank.html beeldbank:
opnieuw in de weer met een tankwagen.
Naar verluidt was de takelwagen eigendom van Oene Koopman uit Schagen. .
GMC takelwagen in eigendom bij Haulo Berging Schagen (met dank aan Klaas Klomp).
GMC takelwagen van Koopman, later overgedaan aan Haulo (foto van Mark Oud).
Linkerfoto: de firma Kwinten uit Westerhoven gebruikte GMC's behalve als kipper
ook als drager voor hun (vermoedelijk Pasal) dragline (met dank aan Albert Kwinten); rechterfoto: Fuchs 300
dragline van Egbert Ottens, Emmer-Compascuum, gemonteerd op GMC (met dank aan Simon Ottens).
Een negental foto's van Franse Poclain graafmachines (met dank
aan Eric Affeld, Frankrijk).
Nog een drietal plaatjes van
Poclain hun eerste type, de TU (uit archief van Ad Gevers).
GMC kipper en GMC met Poclain, ergens in Frankrijk tussen de
platanen.
Ook de Nederlandse firma Nooteboom (tegenwoordig vooral bekend van diepladers)
gebruikte in de jaren 50 GMC's als onderwagen voor hydraulische kranen (met dank aan Peter de Groot en
Harrie Vrienten).
Firma Groothuijse in Beek-Ubbergen reed aanvankelijk met wagens uit de dump waaronder GMC's. Behalve
CCKW's zat daar ook een AFKWX als onderwagen voor een Fuchs 300 dragline bij (met dank aan Theo
Groothuijse, http://groothuijse.net/gt/index.php?inhoudsnaam=home).
In de vijftiger en zestiger jaren bestonden in Nederland vele dragline
fabrieken. Ad Gevers legde die geschiedenis vast in zijn boek 'De Nederlandse dragline' (2001).
Fabrikanten gebruikten vaak GMC trucks als dragers. Voorbeelden daarvan staan hieronder,
achtereenvolgens een Pasal 41A (Ten Pas, Alkmaar), een L en S 400 (Laarkamp en Schot, Schoorldam),
en een KV 250 (Koster en Vonk, Rhenen). De foto rechtsonder laat zien dat ook de Belgische firma LAG (van de
latere tankwagens) na de oorlog gebruik maakte van GMC onderwagens (met dank aan Ad Gevers).
De Amerikaanse firma Bantam Shield bleef na de oorlog overigens ook gebruik maken
van GMC surplus onderwagens.
Linkerfoto: eigen fabrikaat hydraulische graafmachines, mogelijk behorend tot de firma
Brenk uit Geldermalsen: zo te zien geen tijd over om de vijfpuntige ster van de Geallieerden van de deuren te
verwijderen (met dank aan John van den Bosch;
http://home.hetnet.nl/~trucker/story.htm); rechterfoto: de Pasal dragline van
firma M.F. Bos uit Zeist aan het werk in Zeeland.
Ook de firma Smink uit Hoogland gebruikte een GMC als drager voor een dragline (vermoedelijk een Pasal)
(met dank aan Coen Bouwman, www.smink-groep.nl).
Firma J. van Wijnbergen uit Zeist monteerde deze dragline op een GMC onderwagen
(met dank aan Ton van Wijnbergen).
In verband met de toenemende voertuiggewichten bouwde Gemeente Rotterdam vlak na de
oorlog in eigen beheer een GMC takelwagen ('nummer 3') voor het vrijhouden van de Maastunnel. Bij vergelijking
van de ruwe versie en de eindversie valt op dat bouwers de wagens vaak verfraaiden: minder open spatborden,
ingebouwde koplampen en een gewelfde voorruit. De kraan op de vooras tilt 2 ton, de kraan op de achteras
(aangedreven door een extra GMC lier) tilt rijdend 5 tot (getopt) 7,5 ton. De kranen zijn gebouwd van
restanten van havenkranen die in de oorlog vernield waren (met dank aan Leo Stolk).
Linkerfoto: een GMC met Fuchs dragline van, vermoedelijk, firma Dijkhoff
(met dank aan Peter Dunki Jacobs; rechterfoto: een LAG dragline van de firma Langen (met dank aan Gerrit
Langen en Hub Rekko (www.transportnostalgiezuid-limburg.nl )).
Linkerfoto: een Laarkamp en Schot dragline op GMC onderwagen van de firma Lute uit
Castricum uit 1966 met rechts in beeld dhr J. Lute sr., machinist van de dragline (met dank aan Jo Lute jr.);
rechterfoto: dezelfde Laarkamp en Schot dragline van B. Lute (met dank aan Loek van Straalen).
Linkerfoto: een GMC met een Pasal 41; rechterfoto: een Koster en Vonk 250 (met dank
aan Harrie Vrienten).
Takelwagen gebouwd door Kuiper uit Balk voor Loots-Fritsma uit
Sneek (met dank aan Joost Kuiper).
GMC die telegraafpalen plaatst langs Deurneseweg in Venray in 1962
(met dank aan Bert Theeuwen).
GMC met Fuchs dragline van Spreen, De Lier, op sleeptouw (met dank aan Leo Mes).
GMC met Koster en Vonk 250 dragline (met dank aan Jan Stam).
GMC kraanwagen (links) op basis van een versleten kipper (rechts),
let op Bedford OY (?) cabine
(met dank aan Jan Stam).
GMC kraanwagen na inkorten tot twee-asser (met dank aan Jan Stam).
GMC met Jones-kraan van Bruil uit Ede (met dank voor attendering door Henk Jansen).
GMC kraanwagen van Visser Wegenbouw in Drunen (met dank aan Jan Stam).
GMC met Fuchs dragline, vervoerd op Nooteboom opleggerdieplader, getrokken door een DAF DO 2000 (met dank
voor attendering door Henk Jansen).
GMC met dragline en een Ford CMP 'Stompneus' van Van Ditshuizen in Zevenaar
(met dank aan Ben van Ditshuizen).
Linkerfoto: een A-frame op de bumber: ook daarmee kon Maarten Steenhoven hijsen
(met dank aan John Bosch via Henk Jansen); rechterfoto: dragline van Wim Ruijs uit 1963.
Firma Daalder uit Alkmaar actief bij de sloop van
Duitse bunkers op Texel (bron:
http://www.tessel.waddengebiedindeoorlog.nl/na-de-oorlog/).
GMC takelwagen van DAF dealer Bestebreurtje (met dank aan Henk Jansen).
GMC takelwagen (met dank aan Kees Jonk).
Ook van Jonk, een andere GMC takelwagen (met dank aan Kees Jonk).
Ook van Jonk, een GMC takelwagen als trekker van een schommelasoplegger met dolly (met dank aan Kees Jonk).
GMC takelwagen van Hendriks, Lobith.
GMC takelwagen met Perkins Diesel (met dank aan Tyno Tyneman.
GMC dragline
en kipper van Besemer, Ter Aar (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
GMC met Fuchs dragline van Zuidema uit Wieringen (met dank aan de firma Zuidema die dit via Henk Jansen onder mijn aandacht bracht).
Pasal dragline op GMC onderwagen
van G.P. Groot (met dank aan Jessica Groentjes van G.P. Groot, Heiloo,
www.gpgroot.nl ).
Zware kraan op GMC die GMC kipper laadt (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kraan van Kuiphuis, Oldenzaal (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Simpele hydraulische
graafmachine op GMC ergens in Haarlem (bron: archief Paul de Keizer).
Kranen van Nederhoff, Gouda, op GMC's gemonteerd.
Fuchs kranen op GMC's van Van 't Kruis.
GMC takelwagen van gebroeders De Klerk uit Middelburg.
GMC met kraan en sloopkogel van onbekende firma (uit de archieven van Peter de Groot).
GMC met Koster en Vonk dragline van
Van Oord Werkendam (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
GMC met hijskraan onbekende firma (met dank
aan Lucas Rozema via Henk Jansen).
GMC (CCKW 352) aan het werk in Nieuw Zeeland (met dank aan Don McLean).
Een GMC in gebruik van zagerij-houthandel Bulthuis in Oldenzaak (met dank aan Pascal Meijerink)
Een GMC in gebruik bij Geuze in Scherpenisse (www.geuzetransport.nl met dank aan Henk Jansen voor attendering)
Een oude bekende: de GMC takelwagen van GM-Garage Zwart uit Wormerveer.
Het betere lierwerk met een DAF 2600 en een GMC takelwagen (let op fraai verlengde cabine) (bron: Rob Born via Henk Jansen).
Aan een Texelse dijk: de klassieke dragline op GMC maakt gaandeweg plaats voor de hydraulische Orenstein
en Koppel
MH6 dieplepel (met dank aan
Henk Jansen).
Dragline van firma Barendrecht uit 's-Gravendeel (met dank aan Henk Jansen).
Diverse GMC's waaronder een dragline van
firma Kuiper en Leeuwenkamp, naast een dragline op Mack NO (met dank aan Henk Jansen).
Kraan op GMC op ponton, bij het plaatsen van basalt aan de Grevelingendam (met dank aan Rob Born via Henk Jansen).
Een GMC kraanwagen en, vermoedelijk,
een Corbitt/White 666/Brockway kraanwagen komen een Bedford TK tankwagen te hulp (uit archief Ronald Hoekstra, via Henk Jansen).
Een Fuchs 300 op een GMC chassis van onbekende firma (uit de archiven van AG (Ad Gevers)).
GMC hei-installatie rondom Alkmaar (via Henk Jansen van Mark Oud).
Dragline op GMC van De Moel en Hermes, Alkmaar (bron: www.bouwmachinesvantoen.nl).
Dragline op GMC van De Moel en Hermes, Alkmaar (bron: www.bouwmachinesvantoen.nl).
Auto uit de gracht per GMC kraanwagen (bron: Mark van Oud, via Henk Jansen).
GMC kipper van Lensveld en dragline op GMC (uit de archieven van Ad Gevers).
Dragline op GMC van Van der Wiel (met dank aan Henk Jansen).
GMC kraanwagen van De Graaff uit Jutphaas (foto L. Hofland, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC takelwagen van Van Amerongen (archief Hans Gabriel, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC takelwagen van Kees Jonk uit Purmerend (uit archief van
Peter de Groot, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC met, vermoedelijk, Fuchs 300 kraan in Puttershoek (uit archief van Rob Born, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC met onbekende kraan (uit archief van Rob Born, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC met hydraulische Caesar-kraan (uit de archieven van Ad Gevers, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper en GMC met Pasal dragline van
Hofmans, Oss (archief van L. van Telgen, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC met Koster en Vonk dragline van firma
Van Oord Werkendam (archief van L. van Telgen vanuit Zeeuws Archief, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC met Fuchs 301 dragline (archief van R. Hoekstra, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC CCKW 352 takelwagen van Lagemaat en Wakker (archief van Jan Groen, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC met hijskraan in Nieuw Zeeland (met dank aan Carl Smith).
GMC kipper en GMC dragline bij rioolwerk in Houten (archief Henk Veenendaal).
Constructiewerk per GMC in Nieuw Zeeland (met dank aan Henk Jansen).
Shield Bantam dieplepel.
Kraanwagen met grijper in Dordrecht (archief Jan van Pelt).
Dragline en kippers ergens in Alkmaar (archief Henk Veenendaal).
Takelwagen van Van Zijll (archief van Peter de Groot).
GMC met Fuchs 300 kraan laadt aardappelen
GMC met hydraulische dieplepel van onbekend merk,
mogelijk een Yumbo S25
Dragline van Van der Wal uit Zuidland
GMC kipper maar toch ook een (Koster en Vonk?) dragline op GMC onderwagen (archief Ad Gevers)
GMC kipper van Berg uit Nuland met Fuchs dragline op GMC onderwagen (met dank aan Henk Jansen)
GMC met Ransomes Rapier dragline (bron: Beeldbank Langstraat)
GMC met Fuchs dragline van Pullens uit Waalwijk, 1963
Nog een GMC met Fuchs 300, aan het werk in
Spijkenisse, 1964
Onbekende dragline aan het werk in Flevoland
Kraan van Van Impelen
Coles kraan van Van der Lee
Fuchs 301 van onbekende firma, kenteken
TB-01-75
Fuchs 300 van Verhoeven (bron: Piet Verhoeven)
Twee GMC's worstelend met boomstam
Kraan met sloopkogel
Primitieve hydraulische graafmachine
Grijperkraan van onbekende firma (archieven Ad Gevers)
Hijskraan, mogelijk Bantam Shield