Het tweede leven van GMC's
Allereerst zeven foto's van GMC-kippers van B.
Lute en Zn uit mijn geboortedorp Castricum. De motoren
waren in een aantal gevallen vervangen door Henschel en Ford diesel blijkens de logo's
op de grilles. De meeste zijn uitgerust met een na-oorlogse gesloten, zogenaamde Hollandse
cabine (met dank aan Piet Lute en familie, aan de archieven van Werkgroep Oud-Castricum en,
voor wat betreft de zevende foto (let op LPG tank!) dank aan Paul de Keizer).
In Castricum reed niet alleen Lute maar ook Twisk en Bosman met GMC's. Uit een Priestman 'Lion' advertentie hier een kipper in actie. Tot in de jaren 70 had Twisk en Bosman ook een GMC tankwagen in bedrijf. Daaronder hun kippers aan het werk in Velsen (rechts) en in (stoffig) Rheden (links). Achter de kipper op de linker foto, nog een dragline met, zo goed als zeker, een GMC onderwagen met na-oorlogse wagenmakerscabine (met dank aan Alwin Bosman).
De volgende serie plaatjes komen uit Peter de Groot's zijn foto archief: achtereenvolgens kippers van
Zegwaard (Ford Diesel), Asch (Perkins Diesel) en Versloot (Henschel Diesel).
Hieronder zeven opnames van GMC's van Gebr. Jansen uit Rheden (met dank aan zoon/neef Henk Jansen).
De volgende vier foto's zijn afkomstig uit het archief van Tiede de Graaf. De vier GMC's op de eerste drie foto's
waren in gebruik bij de firma S.A. Sanders uit Delft, de laatste (uitgerust met een Henschel Diesel) bij firma
E. Blok uit Rotterdam.
De volgende drie foto's betreffen GMC's van Gebr. De Bruin uit Ermelo (met dank aan Heidi de Bruin).
De GMC op de foto links hieronder behoorde tot de firma Kwinten uit Westerhoven. Het is een kipper met een
wagenmakerscabine (en op de achtergrond een Ford/Chevrolet CMP 'stompneus') (met dank aan Albert Kwinten). De foto
rechts hieronder is een Netam drie-zijdenkipper met Perkins Diesel van firma Schapers en De Bont
(met op achtergrond, onzichtbaar, Pasal dragline gemonteerd op halftrack)
(met dank aan familie Van de Ven uit Geldrop).
Twee keer (dezelfde?) GMC van Limpens (met dank aan firma Limpens, Armand Bastin, Jan Kiens en Harry Schols).
Links GMC's actief na de Ramp van 1953 in Zeeland (bron:
www.onwijsnat53.nl/sporen/1953/De%20wederopbouw.htm ),
rechts een GMC voor puinvervoer op de Durox steenfabriek in Vuren (met dank aan Anton van de Giessen).
Twee GMC's van de firma Kamphof uit Heino (met dank aan H. Kamphof,
www.kamphofhout.nl).
Ad Gevers leende me de onderstaande vijf platen: een line-up van de firma Mourik uit Groot-Ammers,
drie kippers opgebouwd door BUCA waaronder die voor de VAM, en tensloote een foto van de Amsterdamse grootverbruiker
van GMC's: de firma Terro CV (eigenaars:Terlinden & Roye) met hier 10 GMC's, maar de ook de eerste Deutz's staan klaar om het werk over te nemen...
Nog meer Terro-GMC's uit het Stadarchief Amsterdam: let op de LPG-tanks rechts van het chassis.
Er blijven foto's opduiken van GMC-grootverbruiker Terro uit Amsterdam.
Kipper van Terro aan Osdorperweg in Amsterdam.
Vermoedelijk nog een Terro kipper die een drijvende brug van deze firma passeert (archief van Ad Gevers).
GMC kipper van Terro laadt straatstenen.
GMC kipper van M. Kegelaar en zoon Ben (toen Maurik, thans Opheusden) (met dank aan Sonja Kegelaar).
De volgende drie foto's tonen de GMC's van de firma Verhulst (met dank aan Adrie Verhulst, West-Kapelle).
Uit de bestanden van de Zeeuwse Bibliotheek.
Firma Groothuijse in Beek-Ubbergen reed aanvankelijk met wagens uit de dump waaronder GMC's.(met dank aan Theo Groothuijse, http://groothuijse.net/gt/index.php?inhoudsnaam=home).
's Winters was er tijd om de zwaarbeproefde GMC's aan een grondig onderhoud te onderwerpen bij
firma Piet Verachtert uit Kerkdriel (met dank aan Huub van Dijk,
www.bouwmachinesvantoen.nl en
Tilly Verachtert).
Firma Nuy uit Doornenburg: ook zij gebruikten GMC's (en een White / Brockway
/ Corbit dragline drager) (met dank aan Willy Nuy).
Firma Brenk uit Geldermalsen: ook zij gebruikten GMC's (met dank aan John van den Bosch;
http://home.hetnet.nl/~trucker/story.htm.
Firma J. van Wijnbergen uit Zeist: ook zij gebruikten GMC's
(en een Chevrolet blijkens voorste wagen op eerste foto), getuige onderstaande twee foto's
(met dank aan Ton van Wijnbergen).
Firma Pullens, 3 x GMC w.o. Perkins Diesel, uit Waalwijk (met dank aan Marcel van der Sluis).
De zegen voor 4 GMC kippers van Wassing uit Tilburg (met dank aan Marcel van der Sluis).
Diverse GMC's van Van Ruiven uit Oud Beijerland (met onder meer een verstopte Studebaker US6).
Onbekende GMC's aan het werk in Zeeland.
Een GMC passeert de brug in Alblasserwaard, 1962.
Zes foto's van GMC: het hart van de firma Tiemissen (met dank aan Harold Tiemissen).
Hieronder opnieuw een serie foto's van Ad Gevers voor al diegenen die er nog overtuigd moeten raken
dat Nederlandse aannemers inderdaad honderden GMC kippers gebruikt moeten hebben in de jaren
50 en 60.
Een kipper van Vissers Wegenbouw uit Drunen, zo te zien bij aflevering (met dank aan Jan de Pinth en Bert Theeuwen).
Links een mooie line-up van drie kippers, 1x International, 2x GMC van De Werd uit 's-Hertogenbosch
(met dank aan Wilma de Werd); rechts een GMC met Perkins diesel en, niet ongebruikelijk, ingebouwde
voorwielen tegen modderspatten (bron: Leeuwarder Courant / Topografisch-historische Atlas).
Links GMC kipper van Jongeotter uit Bergschenhoek (linker foto, met chauffeur Aad Nieuwland)
en GMC kipper van Vermeulen uit Nieuwerkerk a/d IJssel (rechter foto, met chauffeur Thijs de Zwart)
(met dank aan Leo Mes).
GMC kippers van De Later (Venlo): de eerste toont twee kippers met Perkins diesels naast een Bedford, links daaronder wordt een van de twee geladen door een Michigan (let op Hogra kipper op de achtergrond), de laatste foto laat nog een GMC kipper met lier zien (met dank aan Anton de Later en Bert Theeuwen).
Nog een kipper van Van Seumeren in Utrecht (bron: Van Seumeren Mammoet Archief).
De volgende vijf foto's tonen GMC's van de Firma Schols uit Ambij (met dank aan Harry Schols en Hub Rekko).
Een GMC van Tol uit Heerlen en een GMC van Ploemen uit Meersen (met dank aan Hub Rekko).
De GMC kipper van Klomp uit Harderwijk.
Een GMC van Sleegers uit Bakel en drie GMC's van Kluijtmans uit Vught (met dank aan Armand Bastin,
Jan Kiens en Harry Schols).
Links, Jan Vrienten voor zijn GMC van de firma Elissen uit Tilburg met op de achtergrond een Hovers 380
dragline; rechts drie andere kippers van Elissen (met dank aan Harrie Vrienten).
Kipper bezig met het lossen van asphalt voor dijkbekleding (met dank aan Harrie Vrienten).
Ook DAF leverde op wat bescheidener schaal inbouw-diesels, zoals bij deze drie-zijdenkipper (met dank aan Harrie Vrienten); Kees van Doorn (in jonge uitvoering op de bijrijdersplaats te zien) voegde daar nog aan toe dat dit een van de eerste door Terberg Benschop verbouwde GMC was: verzwaard chassis, Terberg schommelas, 120 pk DAF diesel, Chevrolet cardans en cabine met radio!
Nog een tweede plaatje van de GMC met DAF Diesel van firma Van Doorn, Den Helder (met dank Kees van Doorn).
GMC kippers beladen door Boom dragline (links) en Boom hooglepel (rechts)
(met dank, uit de archieven van Jan Rijsdijk).
Aanleg begraafplaats Nieuw Lekkerland door kippers van De Waard (Lekkerkerk) en o.a. Hak (met dank aan Ad de Waard).
Vijftal GMC kippers van Spreen, De Lier (met dank aan Leo Mes).
Kippers van A. Van der Lingen, De Lier (met dank aan Leen van der Lingen).
Kippers van onbekende firma tijdens belading (met dank aan Harrie Vrienten).
Van Burik in Apeldoorn was gespecialiseerd in het ombouwen van leger GMC naar burger-kippers. Dat karwei
omvatte de plaatsing van een Netam kipbak en een burgercabine en, indien gewenst, de vervanging van de
orginele benzinemotor door een diesel van DAF (met dank aan Peter van Burik,
www.burik.com).
GMC kipper van aannemer Gruno (bron: www.noordelijktransport.nl).
Lensveld uit Vlaardingen: ooit een grootverbruiker van GMC kippers (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Een fraai voorbeeld van aanpassingen: een verbeterde cabine, gestroomlijnde wielkasten met ingebouwde
koplampen en de inbouw van een Henschel Diesel moter: firma Boer uit Nieuwerkerk a/d IJssel (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
A. Verheul uit Hazerswoude: gebruiker van GMCs (met dank aan John Bosch via Henk Jansen).
Een onbekende chauffeur bij een onbekende kipper.
Twee GMC's van Verhoek uit Kapel Avezaath in verstek (met dank aan Henk Jansen).
GMC van Roetman uit Den Haag.
Zo gewoon waren GMC kippers in de jaren 50-60 van de vorige eeuw:
6 stuks op één foto (let wel op de Hollandse cabines en het
omdieselen
(eerste een Henschel, tweede een Perkins) (onder mijn aandacht gebracht door
Henk Jansen).
GMC kipper van H. Cirkel (met dank aan Peter de Groot).
GMC kipper van Altro met kraan op sleeptouw (met dank aan Peter de Groot).
GMC kipper van Kolk uit De
Wijk (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper van De Moel uit Alkmaar (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper van Van Leest uit Emmen (met
dank aan Peter de Groot, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC's onder een koud asfalt installatie (uit de archieven van Ad Gevers, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC van Van Drooge uit Harlingen (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC bij demping van het Vliet in Leeuwarden (met dank aan Grutte Klier en Peter de Groot).
GMCs bij bouw van Velser tunnel (met dank aan Loek Tholen).
GMCs bij onbekende groeve (met dank aan Dhr Verdriet).
GMC van Spaansen uit Winkel voorzien van Henschel Diesel (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
GMC kipper aan het werk in Buiksloot in 1960 met karakteristieke Atlas 1200 'Meikever' (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Trotse kinderen voor de GMC kipper van vader, oom, buurman werkzaam bij Dasselaars uit Vriezenveen (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Drie plaatjes met GMC's van van De Roon (met dank aan Henk Jansen voor attendering)
Nog wat kippers van onbekende firma's (met dank aan Henk Jansen voor attendering)
GMC met Perkins diesel en later zelfs een laadkraantje van firma A. v.d. Hoek uit Capelle a/d IJssel/Rotterdam (met dank aan Piet Klomp)
GMC's van Schaafsma uit Appelscha(met dank aan Henk Jansen voor attendering)
Een GMC-kipper met een Hollandse wagenmakerscabine (en het Veedol meisje!) van Van Wees uit Malden (www.vanweesmalden.nl)
Een GMC-kipper van D. van Baarsen met een typerenbde LPG-tank.
Een GMC kipper van, vermoedelijk, firma Bos uit Zeist geladen door een NCK 304 van Van der Linden (foto van Paul Keizer, met dank aan Henk Jansen).
Een GMC kipper van J.G. Nelis uit IJmuiden voorzien van Ford Diesel met op de achtergrond een Atlas 1200 Meikever(foto van Paul Keizer, met dank aan Henk Jansen).
Een line-up van GMC kippers, voorzien van wagenmaker-cabines, van firma Hendriks uit Lobith; let op 'omdieselen': eerste Perkins, tweede DAF.
Een GMC kipper van Van Hoeks uit Valkenswaard wordt geladen door hun Rapier dragline op half-track (uit de archieven van Ad Gevers).
Een GMC kipper met Ford Diesel motor van Dienaar uit Den Helder, geladen door een Atlas 1200 'Meikever'(uit de archieven van Peter de Groot).
Een GMC kipper van Wink uit Zuidwolde
Een GMC kipper van Bakx uit Bergen op Zoom
Twee fraaie platen van de GMC's van Van der Linden uit 's-Gravendeel: bovenste een line-up van omgedieselde (Ford Diesel) kippers en onderste een GMC met Ruston Bucyrus dragline op dieplader (met dank aan Arie Pieters voor de attendering).
Een GMC kipper van Moret onder de zandtrechter (met dank aan Arie Pieters voor de attendering).
GMC's klaar voor opbouw bij en aflevering door Groka.
De werkplaats van Groka met een paar kippers in opbouw.
Een GMC kipper met Hollandse cabine onder de zandtrechter in de Haarlemmermeer (bron: archief Paul de Keizer).
Hieronder vier kippers uit Zeeland van onbekende firma's (met dank aan Opa Ko de Ronde).
Twee foto's met de kippers van Firma H.J. de Graaf (met dank aan Frank de Graaf).
GMC kippers aan het werk bij bouw Haringvlietdam, mogelijke van Van Ruiven.
Twee GMC kippers van firma Vink uit Barneveld voorzien van Ford Diesels.
Twee GMC kippers aan het werk steenfabriek De Waalsteen in Gendt (met dank aan Dik Kieviet, verkregen via Henk Jansen).
GMC's van Van Wees uit Malden (met dank aan Dik Kievit, verkregen via Henk Jansen).
Kippers van firma Houwelingen uit Rotterdam (met dank aan Henk Stofbergen en Leo Mes).
Een GMC kipper van Schotte uit Rotterdam (met dank aan Leo Mes).
Diverse GMC kippers van firma K. van den Bos (met dank aan Jan van den Bos en attendering door Leo Mes).
Een GMC van Lievense uit Westkapelle bij asfaltmolen.
Een GMC van Joosen uit Made.
Een GMC kipper van Hassink.
Een GMC kipper van onbekende firma.
Een GMC kipper van onbekende firma (foto van Peter de Kock).
Een GMC kipper van Trip (foto van Gerard Vos).
GMC kippers van Troost.
Een GMC kipper met bitumen (?)-tank van onbekend firma (foto van Henk Veenendaal).
Een GMC kipper van Van Leest(foto van Ronald Hoekstra).
'Lekker even pauze!'.
Een GMC kipper van Nolleman, Breda (foto van Peter Visser).
Een GMC kipper van Hazeleger, Ede.
Een GMC kipper van 'Eigen Hulp'.
Een GMC kipper van firma MBN'.
Handmatig laden van GMC's met puin van Duitse bunkers (onder de aandacht gebracht door Henk Jansen).
Kippers van firma Bouwman uit Renesse (met dank aan Martin Bouwman, www.bouwmantransport.nl).
Kippers (één op gas, één met Henschel diesel) en Priestman dragline aan het werk voor Heidemij (1958) bij de Wilreit (archief Nederlandse Heidemij).
Kipper van Lommerts, Delfzijl (bron: www.groningerkentekens.nl).
Kipper van Van der Zee, mesthandel te Dronrijp (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper met onbekende lading van Van de Berge te Nieuwkerk (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van firma AOU (?). Let op sterk verbouwde neus, kennelijk om er een dieselmotor in te laten passen (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Nog wat losse kippers (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van firma Schouls (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van onbekende firma aan het werk op Texel (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
GMC kipper (links) van Mourik (Groot Ammers) en GMC kippers (rechts) van Kalberg.
Kipper van Nelis, IJmuiden (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van Van Daal (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van Goedheer (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van Reef, Oldenzaal (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Opnieuw bewijs voor de alom aanwezige GMC kippers in de jaren 50 en 60 (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper met DAF Diesel motor: let op verlenging van neus om motor te laten passen (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Ook in Duitsland vormde GMC's de basis voor kippers, hier een Meiler met Henschel diesel (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Een typisch jaren 50 straatbeeld (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Een mooie illustratie van de maatverschillen tussen GMC's en hun opvolger, de REO (met dank aan Arie Pieters).
De zoveelste GMC kipper die Nederland rijk was: firma Schobben en Franken (met dank aan Henk Jansen).
Typerend straatbeeld uit de jaren 60: GMC CCKW's van de firma Van Vemde en Te Beest en ook nog een GMC AFKWX (met dank aan Henk Jansen).
Twee kipppers van onbekende firma ontvangen een portie beton (met dank aan Henk Jansen).
Een kipper van Fikkert en Twilhaar (met dank aan Henk Jansen).
Drie kippers van firma E. Blok uit Rotterdam/Nieuwerkerk a/d IJssel aan het werk in, vermoedelijk, de Flevopolders (met dank aan Henk Jansen).
Een kipper van Henzen (met dank aan Henk Jansen).
Een kipper van Tilkema, het latere Tiltrans (me dank aan Henk Jansen).
Een kipper van Bussman uit Oldezaal (met dank aan Henk Jansen).
Een kipper van Schaafsma uit Appelscha (met dank aan Henk Jansen).
GMC kippers van Van Deursen (met een hydraulische grijper op CMP truck) uit Dreumel (met dank aan Henk Jansen).
GMC kipper van Wassing uit Tilburg (met dank aan Henk Jansen).
GMC kipper aan het werk in Rotterdam (met dank aan Henk Jansen).
GMC van Timmer, Dordrecht (met dank aan Henk Jansen).
GMC's aan het werk bij de Gevangenentoren in Vlissingen voor Van Oordt (met dank aan Henk Jansen).
Twee GMC's gebroederlijk naast elkaar met in de verte een derde (met dank aan Henk Jansen).
Twee andere broertjes: een GMC AFKWX en een CCKW van Bultena en Bahlmann (archieven van Peter de Groot).
Kipper van Martens, Den Hout (met dank aan Henk Jansen).
Kipper van firma Luyt uit Rotterdam (bron: Ronald Hoekstra via Henk Jansen).
Kipper op de helling van onbekende firma (met dank aan Henk Jansen).
Kippers van firma Bitumix (Auckland, Nieuw Zeeland) (met dank aan Don McLean).
Kipper van Firma Waarheid, Oude Pekela (uit de archieven van Peter de Groot).
Asflateringswerk op de dijk door onbekende firma.
Graafwerk door firma Hol met veel bekijks (met dank aan Jos Wullems).
De firma Van Asch uit Soest aan het werk (met dank Henk Jansen).
Een kipper van Heerbaart, Hengelo (met dank Henk Jansen).
Dragline (Fuchs?) op half-track laadt GMC kipper (met dank aan Henk Veenendaal, via Henk Jansen).
Barber Greene geladen door GMC kipper (met dank aan Fred Koens, via Henk Jansen).
Omgedieselde GMC kipper met fraaie cabine (met dank aan Henk Jansen).
GMC kipper aan het werk naast een CMP van Heijting uit Angeren (met dank aan Henk Veenendaal via Henk Jansen).
De zoveelste lading compost per GMC kipper van Kolk (met dank aan Henk Jansen).
Vertrouwd beeld: taaie GMC met Perkins Diesel (bron: Henk Veenendaal, geattendeerd door Henk Jansen).
Vier kippers, uitgerust met Ford Diesels, van Millenaar (bron: Ron Millenaar, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Nieuwe kipper van firma Haan uit Winschoten (met dank aan Henk Jansen).
De kippers Adrie (met Perkins) en Rob (met Henschel) van A. Versloot uit Bodegraven (met dank aan Henk Jansen).
Olie opruimen aan het strand in 1967 (bron: Henk Veenendaal, geattendeerd door Henk Jansen).
Een GMC binnenshuis aan het werk in Amerongen (met dank aan Henk Jansen).
Een GMC kipper (met Ford Diesel) van, vermoedelijk, Van Vliet uit Sliedrecht (uit collectie Arie Pieters, met dank aan Henk Jansen).
Het wagenpark van gemeente Zandvoort: Bedford J en TK, maar ook GMC kippers.
Nog weer eens een kipper van Pullens, Waalwijk.
Hier een paar kippers van Troost uit Pernis.
Klassieke combinatie: GMC driezijdenkipper met een Atlas 'meikever'.
GMC uitgerust met ketel voor asfalt (bron: Ronald Hoekstra, met dank aan Henk Jansen voor attendering).
GMC helpt bij opruimen van Atlantikwal (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
GMC voert materiaal aan voor dijkonderhoud (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Het door GMC's gedomineerde wagenparkt van, vermoedelijk, de Nederlandse Ballast Maatschappij (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Twee kippers van, vermoedelijk, de Nederlandse Ballast Maatschappij (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Split aanbrengen vanuit GMC (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Mortel aanbrengen vanuit GMC (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Mooie line-up van 10 GMC kippers van Feenstra (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Volladen van kipper voor steenfabriek vanuit smalspoor (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Twee GMC kippers van Bouwman voorafgegaan door een dragline op een Mack N type (dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van firma Popken, Assen.
Kipper van firma Sieben, Eindhoven.
Kipper van firma Bruil, Ede.
Suikerbietentransport.
GMC kipper gevolgd door twee CMP 'stompneuzen'.
GMC kipper van onbekende firma.
GMC kipper van onbekende firma.
Twee GMC kippers van onbekende firma.
Kennelijk een officiele start van een project (uit de archieven van Ad Gevers).
Bouw van de IJ-tunnel in 1963: vijf GMC kippers aan het werk, doodgewoon.
Twee nieuwe klokken voor Arnhem (Eusebius Kerk?).
Kipper van Mourik, Groot Ammers.
Zand strooien tegen gladheid.
D'r in of d'r naast? .
Kipper van Trip uit Assen.
Kipper van Jan Caron, Oosterhout.
Kipper van Gruno uit Tynaarlo.
Kippers aan het werk bij de aanleg van Kijfhoek, Rotterdam (met dank aan Henk Veenendaal, via attendering door Henk Jansen).
Kippers aan het werk bij het dempen van het Charloisse Spui, Rotterdam (met dank aan Henk Veenendaal, via attendering door Henk Jansen).
Kippers van de VAM (uit de archieven van Ad Gevers, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Vijf kippers aan het werk bij een Verolme dok in aanleg (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Kipper van NVS bezig met het vullen van een Barber Greene asfalteermachine (Van Louis van Telgen, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Kipper van onbekende firma (Van Rob Born, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Kipper van firma Dohmen (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Afgepijgerde kipper van firma Van Schoonhoven (van Peter de Groot onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Kippers van firma Gerrits, Deventer (van Ad Gervers onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Kipper nummer 15 van Smallegange (van Henk Veenendaal onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC lost suikerbieten (met dank aan Henk Jansen).
Zoek ze alle tien (archief Rinus Anker, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper, mogelijk van Troost (archief Rob Born, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC's aan het werk bij de stadswal van Hulst (archief Wilfried Piessens, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Goed tellen: 8 GMC's aan het werk (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC van Schreuders Handel en Transport, Brakel.
GMC bij bouwrijp maken van Swifterbant, Flevoland (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC bij ochtendgloren in, vermoedelijk, Amsterdam (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper van onbekende firma, chauffeur Driek Wiegmans (uit archief van Ad Gevers, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kippers van Verhemons (uit archief van Chris van Zundert, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper van Coenders (uit archief van Rob Born, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Diezelfde GMC kipper van Coenders (uit archief van Peter de Groot, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper van onbekende firma trekt jacobsladder (uit archief van Rob Born, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kippers, bij vermoedelijk start van nieuw werk (uit archief van Ad Gevers, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Line-up van zes GMC's van onbekende firma (uit archief van Paul van Hulten, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Line-up van drie GMC's van Van Wijngaarden (uit archief van Jan van Wijnen, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Spliksplinter nieuwe BUCA kipper van Menten (uit archief van Huub Rekko, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Spliksplinter nieuwe kipper van Verheggen (uit archief van Huub Rekko, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Line-up van onbekende firma, vermoedelijk bij klei-winning (Onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Sloopwerk door Van de Broek, Oss: let op verlengde neus t.b.v. DAF-Diesel (Onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC onder de trechter (uit archief van Louis van Telgen onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC laadt bagger uit beek (Met dank aan Henk Jansen).
GMC met lading autobanden (uit archief van Louis van Telgen onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC aan het werk in Schagen (met dank aan Henk Jansen).
GMC bij een betonmolen in Heesch (met dank aan Henk Jansen).
Twee trotse chauffeurs bij hun GMC's (van Paul van Hulten via Henk Jansen).
Winterdienst per GMC (archief Arie Pieters, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Dragline (Orenstein en Koppel?) laadt GMC in ENKA bouwput (archief Henk Veenendaal, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC brengt split aan, ergens in Heesch (archief Henk Veenendaal, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC van firma Oosthoek (archief Louis van Telgen, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC's van Van de Wetering, Oss (archief Louis van Telgen, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC van onbekende firma (archief Louis van Telgen, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC's van Verachtert, Kerkdriel (archief Louis van Telgen, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC's aan het werk in opdracht van Van Oord Werkendam (archief Louis van Telgen vanuit Zeeuws Archief, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC's aan het werk in Australische dagmijnbouw (archief Quirien van Vliet, onder mijn aandacht
gebracht door Henk Jansen).
Vermoeide GMC met DAF Diesel (let op verlengde snuit) (uit archief van Ronald Hoekstra, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC's bij de aanleg van Gouwzeezwembad in Monnickendam (archief Henk Veenendaal, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Line-up van GMC's van firma Troost (archief Jan Stennis vd Schee, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper lost bieten bij suikerfabriek (archief Ad Gevers).
GMC kipper van Timmer, Dordrecht (archief Arie Pieters).
GMC kipper van Killian met DAF Diesel, Gorinchem (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
GMC kipper van Snijders, Klazienaveen (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
GMC kipper van Stuifzand, Hoogeveeen (archief Arie Pieters).
GMC kippers aan het werk bij de aanleg van de Merwedehaven in 1956 (archief Jan van Pelt).
Niet zoveel als in Nederland, maar GMC kippers toch ook in Belgie te vinden.
GMC kipper geladen door Hovers dragline (archief van Henk Veenendaal).
GMC kipper van Pullens, Waalwijk, geladen door Michigan wiellader (archief Ad Gevers).
GMC kipper geladen door een JCB (archief Ad Gevers).
Twee GMC kippers geladen door een PasAl dragline op halftrack.
Riool werk in Gouda: GMC kipper met onvermijdelijke Atlas 1200 'Meikever'.
In mijn geboortedorp Castricum reden niet alleen firma Lute en firma Twisk en Bosman met GMC's. Ook de gebroeders Castricum aan de Heereweg in Bakkum hadden er vele (en een Studebaker US6, nummer 3 in de line-up). Begin jaren 60 maakten ze, zie de foto's, geleidelijk plaats voor International Harvesters, waaronder R140-180's, R190-220's, S-series en Loadstars (archief Wim Castricum, met dank aan Henk Jansen voor attendering)
Bitumen aanbrengen tussen basalt door Van Oordt, 1959, Vlissingen.
Typerend straatbeeld: beste stuurlui staan aan wal (archief Ad Gevers).
Net als Rotterdam, had ook Gemeente Schiedam een GMC kipper.
GMC met Perkins Diesel bij aanleg N59.
Graafwerk achter oud straatje: GMC met Henschel Diesel (archief Ad Gevers).
Ook een GMC (firma Ten Hove, Rijssen) komt er wel eens niet doorheen zonder handwerk (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van Zuidam, IJmuiden (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van Westerbeke, Westkapelle (met dank aan Henk Jansen voor attendering).
Kipper van Van der Helm, Voorburg (archief R. Hoekstra, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Kippers van de Amsterdamse Ballast Maatschappij (archief van L. van Telgen, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Nog meer kippers van de Amsterdamse Ballast Maatschappij (bovenste foto uit archief van H. van Veenendaal, onderste uit archief van A. Gevers, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Kippers van firma Boon uit Hoek van Holland (archief D. Geelhoed, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
Suikerbieten lossen in Halfweg (met dank voor attendering aan Henk Jansen).
Kipper van onbekende firma aan het werk aan Helbrechtskade, Amsterdam, in 1960 (archief D. Geelhoed, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper aan het werk in Europoort Rotterdam, 1958 (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper aan het werk aan Hofplein Rotterdam, 1960 (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper aan het werk in Zierikzee, 1953 (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper aan het werk aan Westersingel Rotterdam, 1960 (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper naast hydraulische kraan op halftrack (archief Leon vd Berg, onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kippers van firma Hobe uit Echteld (onder mijn aandacht gebracht door Henk Jansen).
GMC kipper laadt cement voor bouw van A28-viaduct over spoor in 1960 (met dank aan Henk Veenendaal).
GMC kipper lost zand aan overzijde van spoor bij Hoogeveen in 1960 (met dank aan Henk Veenendaal).
Typisch jaren 50-60: zelfbinder, kippertje en heel in de verte nog een paard en wagen.
Kipper van Beitsma uit Dokkum.
Kipper van Frijters uit Fijnaart.
Kipper van Van Weeghel, Leiden (met dank aan, chauffeur, Frans van Weeghel).
Kipper onder de trechter in Dordrecht (met dank aan Henk Jansen).
Kipper van een onbekende firma (met dank aan Henk Jansen).
Diverse kippers van firma Lievense uit Zoutelande, te beginnen met bouwput (14 stuks, diverse firma's) (met dank aan Ko Faasse).
Kippers van onbekende firma's.
Kipper van firma Vliem uit Harderwijk.
Kippers van firma Weij uit Zuid Beijerland.
Kipper van Van Rijnsoever, geladen door een Werklust shovel.
Kipper van Te Siepe.
Line-up van vier kippers van onbekende firma.
Kipper van Gruno bij een, kennelijk, bijzonder gat in Assen.
Kipper van Bakx, Bergen op Zoom.
Kipper van onbekende firma, Nieuw Schoonebeek, 1953.
Kipper van onbekende firma, Den Haag, 1960.
Kipper van Trip, Assen.
Drie GMC kippers geladen (archief Ad Gevers).
Kipper van Thoolen, Haarlem.
Kipper van Thoolen, Haarlem.
De beste stuurlui staan aan wal: gratis advies aan machinist (archief Ad Gevers).
Sneeuwschuiver in de winter van 1962-1963 (archief Arie Pieters).
Samenvatting van eerdere foto's uit winters die nog winter waren.
Sloopwerkzaamheden (archief Ad Gevers).
Kipper van Piet Vermeer.
Kipper van Appeldoorn, Assen (archief Huub Rekko).
Kipper van onbekende firma met BMC diesel motor (archief P. de Groot).
Kipper van onbende firma met DAF diesel motor (archief P. de Groot).
Kippers van onbende firma, deels omgedieseld.
Kipper van onbende firma, met Ford Diesel motor.
Muurtje omtrekken in Zeist, 1954.
Kipper van Feenstra, Oranjewoud (archieven Ad Gevers).
Tijdsbeeld: GMCs, Ford/Chevrolet CMP, Bedford K series en die typerende wegwerkerslantaarn.
Kippers in Oss met ook de dragline op GMC, gezien de 'bumperettes'
Kipper van Exter, Uden.