Het tweede leven van GMC's

Brandweer

Met name in Frankrijk zijn honderden GMC's uiteindelijk brandweerwagen geworden. De Franse brandweer voerde in de jaren 50 van de vorige eeuw namelijk een streng standaardisatieprogramma door. Dit programma behelsde onder meer de bouw van een zware tankautospuit geschikt voor de bestrijding van bosbranden. Naast terreinvaardigheid moesten de wagens een mobiele pomp met een capaciteit van 500 liter per minuut (10 bar) GMC factory en een watertank van 2500 liter te bezitten. Bekende Franse firma's zoals Guinard, Froger en Merceron (zie onderstaande advertenties) storten zich op het binnenhalen van contracten voor deze CCF's: Camions Citerne feux de Forets (lourds). Als basis kozen ze meer dan duizend keer voor voormalige leger-GMC's. De fabrikanten betrokken ze uit dumps zoals die van het Parc de Vincennes bij Parijs waar ze bij honderden waren achtergelaten door de Amerikanen. De GMC was vanwege zijn aandrijving op alle 6 wielen bijzonder geschikt voor ruw terrein. Zowel die met stalen als die met canvas cabinedak waren daarbij in trek. Soms verfraaiden de carrossiers de spatborden, verlengden ze de oorspronkelijke cabines en verplaatsten ze de koplampen naar een lagere positie. Met die verplaatsing verloren GMC's hun karakteristieke 'lampen achter grilles', maar Franse autoriteiten vonden de oorspronkelijk positie van de lampen nu eenmaal te hoog. Toch bleven het, een enkele uitzondering daar gelaten, onmiskenbare GMC's. Anders dan in de Nederlandse aannemerij, behielden ze alle hun originele dorstige benzinemotoren. Kosten bij aflevering: een kleine 8000 euro per stuk. Behalve als CCF's, had de Franse brandweer ook GMC's in gebruik als materiaalwagen, Le Roi compressor voor het aandrijven van luchtdrukgereedschap, tankwagen, takelwagen en als mobiele commandopost. Binnen de officiele Services Departementales d'Incindie (SDI) is de rol van de GMC sinds het midden van de jaren 80 uitgespeeld. Maar kleine locale korpsen houden nog altijd GMC's achter de hand.

Advertenties van Merceron en van Froger :
Merceron Froger

Glorie, buiten dienst stelling en sloop komen pijnlijk tot uiting in de volgende vier foto's. Bovenaan: defile van GMC brandweerwagens tijdens 1987 brandweercongres in Saint Malo (met dank aan Maheu91); Midden en onderaan: een veiling in het Franse district Mans, eind jaren 90 van de vorige eeuw) en, nog veel triester, een sloopterrein in Frankrijk (met dank aan Remy Lac) .
GMC Wijnbergen GMC Wijnbergen Merceron Froger

In 2009 redde ik deze CCFL die Merceron op 10 maart 1964 afleverde aan het corps van, vermoedelijk, Sauze  Vaussais, arrondisement Niort, department Deux Sevres (kenteken 681 FJ 79). Linksonder: het resultaat na restauratie. Rechtsonder: het zustervoertuig (kenteken 626  FH 79), ook uit Deux Sevres in vooralsnog wat matiger staat (met dank aan Pierre Paitraud van http://lefanalrouge79.jimdo.com/ ).
Merceron Froger


photo GMC truck photo GMC truck

Een collage van vergelijkbare Merceron's met verlengde cabine
photo GMC truc

Rechterfoto: een GMC uitgerust door firma Froger, eertijds behorend tot 'SDI Maine et Loire' (met dank aan Pierre Phliponeau); linkerfoto: een materiaalwagen (met dank aan Herman Steendam).
photo GMC truck photo GMC truck

Nog acht andere voorbeelden. De tweede foto met dank aan fotograaf Alain Lesaux (AL BP 123 -53021 Laval Cedex, Frankrijk), de derde, vierde en vijfde met dank aan Christian Dumont, en de zevende met dank aan Klaas Meijering
photo GMC truck photo GMC truck photo GMC truck photo GMC truck photo GMC truck photo GMC truck photo GMC truck photo GMC truck

Nog een voorbeeld uit Maine-et-Loire, foto genomen in 1976 (met dank aan Peter van der Weerden)
photo GMC truck

Een van de fraaiste GMC-brandweerwagens met dubbele cabine is die van de Franse stad Meaux. Dat vond ook de modelautofabrikant MMT die in 1995 in aflevering 27 van het Franse blad Charge Utile bekend maakten dat ze deze wagen zouden gaan uitbrengen. Het duurde tot 2004 dat mede GMC-fan Wil Hoyer me aan het adres van MMT wist te helpen: te laat, het model bleek uitverkocht. Een jaar later kreeg ik een tip dat er toch nog een exemplaar te koop stond in het Zwiterse Interlaken. Een kennis van me in Zwitserland werd op pad gestuurd maar ook hij viste achter het net want de wagen was de dag ervoor verkocht! Via Ebay is de GMC datzelfde jaar alsnog bemachtigd, tien jaar na de foto in Charge Utile. In 2010 volgde nog een leuk toetje toen ik een oude foto kocht van de brandweerwagen van de Meaux die model gestaan heeft voor het MMT model. Daarop is goed te zien dat voor deze variant met verlengde cabine ook voor de achterste bank gewone GMC deuren gebruikt zijn: rechts een linkerdeur, links een rechterdeur. Waarom moeilijk doen als er zat deuren in de dump voor handen zijn?


GMC Meaux GMC Meaux mini

Frankrijk stond niet alleen in haar keuze voor GMC's. Naast korpsen in Zweden, Duitsland, Spanje, Zwitserland, Oostenrijk en Polen, gebruikten ook Nederlandse brandweerkorpsen GMC's van het type CCKW. Op basis van diverse bronnen kom ik op dit moment uit op twaalf gemeenten (zie bijgaande tabel), dertien als we de AFKWX van Soest meetellen. Tot 2009 bestond het beeld dat elf van deze dertien Nederlandse brandweer GMC's hun leven in branden of bij sloperijen eindigden. De enige uitzondering leek de 'Oude Nevel' van de gemeente Soest die fraai gerestaureerd voortbestaat (zie voor details van dit project http://www.brandweersoest.nl ). Begin 2010, echter, redden de mannen van de brandweer Peel en Maas, post Panningen, ook hun oude GMC uit de handen van slopers. De restauratie van deze GMC is inmiddels begonnen (zie voor de voortgang http://www.brandweerhelden.nl ).


tabel NL GMC brandweerwagens

De Oude Nevel van Soest (met dank aan korps Soest).
photo GMC truck

De fraaie AFKWX van Soest die vroegtijdig door brand verwoest werd (met dank voor de foto's aan Wim Schuitema).
photo GMC truck photo GMC truck


photo GMC truck

Veenendaal.
photo GMC truck

Helden (links in de oorspronkelijke staat -met dank aan B. van Deelen- en rechts bij aankomst vanaf de sloperij, voor aanvang van de restauratie -met dank aan Martijn Hoeijmakers.
photo GMC truck photo GMC truck

Heerenveen (met dank aan Johan Pots).
photo GMC truck

Vaassen (met dank aan Vaassens Weekblad en F. Bomhof).
photo GMC truck

Harskamp (linkerfoto met dank aan Diederik van de Krol, www.brandweerharskamp.punt.nl; rechterfoto met dank aan Wim Schuitema ).
photo GMC truck photo GMC truck

Ede (met dank aan Gerrit Lagerwerf).
photo GMC truck

Ruurlo.
photo GMC truck

Oldebroek (met dank aan Johan Pots).
photo GMC truck

Venray (of toch ooit een AFKWX i.p.v. een CCKW?); foto rechts: het wrak na brand in 1964 (met dank aan Bert Theeuwen); foto linksonder afkomstig uit de collectie van Adriaan Kriek.
photo GMC truck

photo GMC truck

Emmen (geen AFKWX maar een omgebouwde CCKW) met dank aan Wim Schuitema voor foto's en informatie. De Kronenburg pomp werd door een zelfstandige Ford V8 motor aangedreven.
photo GMC truck photo GMC truck

photo GMC truck

Terug naar bovenkant van deze pagina

©2016 www.gmccckw.nl sinds/since 7 Jan 2005 gewijzigd/revised 31 Jan 2016